Oho! Pieni viiden asteen pakkanen ja tämä tyttö on niin nöyrää. Olin jo ihan unohtanut miltä kylmä tuntuu. Ei siihen riitä nämä minun harrastamani "saapassukat", eli tavalliset lyhyet puuvillasukat, joilla olen tähän asti pärjännyt! Eivätkä sormikkaat, vaikka ovatkin paksua villalankaa. En ole vielä näemmä oikein sisäistänyt näitä leveysasteita.Tiesin kyllä että talvi tulee, ja muistelin sen olevan aika kylmän. Toisaalta en muista ikinä palelleeni Suomessa, joten minulla on aikoinaan varmasti ollut tarpeeksi päällä. Nyt täytyy tunnustaa sekin, että olen aika ylimalkaisesti lukenut kaikkia lapas- ja sukkajuttuja, ja ihmetellyt mihin ihmiset tarvitsee niin paljon lämmikettä... No, nythän selvisi sekin!

             353694.jpg   lunta oli runsaasti Brooklynissa talvella 2005


    Kun on koko pienen elämänsä viettänyt jollei nyt lämpimässä, niin ainakin vähemmän kylmässä ilmanalassa kuin täällä, on herääminen kovakouraista. Tokihan Nykissä oli kylmää talvella, mutta se oli sentään suurkaupunki suurkaupungin mukavuuksilla: lämmitettyjä kauppakeskuksia, kahviloita, kirjakauppoja, metroja ja busseja joihin saattoi pujahtaa kylmää pakoon. Ei tullut investoitua paksuihin sukkiin, lapasista nyt puhumattakaan, kun seuraavassa hetkessä olisi tullut taas liian kuuma. Sen lyhyen hetken saattoi kylmyyttä kestää vaikka paljain säärin jos niikseen oli.
   
    353677.jpg    353674.jpg   
    helmikuu 2005 Central Parkissa: hyytävässä kylmyydessä marssittiin Christon oranssien porttien läpi


    Talvimyssyn neuloinkin jo syyskuussa, samoin lapaset (jotka epäonnistuivat), ja parit villasukat (joista toiset ovat liian isot ja toisesta on mystisesti hävinnyt pari ennen kuin ehdin edes päätellä!). Eli ei minulla ole välineitä. Käyttämäni huivitkin ovat liian pieniä - nyt alan ymmärtää muhkeiden pitsihuivien kutsuhuutoja.
    Niin niin, siperia opettaa. Kun tarvitsee kaikkea heti, mistähän kannattaa aloittaa? kysyykin nimimerkki: jääpuikko